Fík V-Trainer – pokračování

Fik01celkobrázek č.1 – celkový pohled

Na stará kolena jsem dostal chuť postavit nějaký model letadla. Naposledy jsem se leteckým modelům trochu věnoval někdy kolem roku 1975, kdy jsem postavil několik házedel a poslední létající byl malý Démant 800, viz např.: http://www.rckozmodrom.com/Volnemodely/demant.htm

Pak jsem se zaměřil na různé lodičky a měl jsem i terénní buginu, vše řízené 4 kanálovou soupravou Modela. Ono řídit v 2D soustavě je daleko snazší než 3D.
Ceny souprav mezitím značně poklesly, v pásmu 2,4 GHz odpadá starost o kanály, přijímače a serva jsou lehké a malé.

Dost času jsem věnoval výběru mého 1. modelu letadla na dálkové ovládání. Vybíral jsem začátečnický model, tj. tlačná vrtule, rozpětí od 1 do 1,5 m z odolného EPP. Na většině českých fór se doporučuje Easy Star nebo jeho klony. Mě se to ale jako 1. model nezdálo, měl jsem obavu, že bych ho hned rozbil. Připadalo mě to příliš rychlé a málo odolné. Našel jsem řadu fotografií se zdemolovaným trupem po “čenichovce”, například toto video ze zalétávání: https://www.youtube.com/watch?v=bdZiwYNaOvA . Bylo by mě líto rozbít model hned při 1. letu.

Tak jsem začal pročítat zahraniční fóra a zjistil, že ve světě existují modely, které jsou hodnoceny jako odolnější a tudíž vhodnější pro úplné začátečníky.  Například jsem našel zajímavý a odolný model FIK V-tail: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=882912 . Také je natočen na YouTube, např.: https://www.youtube.com/watch?v=XJthRPHHlcE  , https://www.youtube.com/watch?v=t8v8Tp7pcSw

Překvapilo mě, že FIK V-tail prodávali Angličani, ale vyráběl se na Slovensku: http://www.epplanes.sk/fik-v-trainer/
Stavebnici sice už běžně nedodávají, ale zakázkově mě jí vyrobili a za běžné poštovné zaslali.

Model jsem dokončil v prosinci a létal do začátku dubna, kdy se dalo létat na loukách a některých polích. Na modelu jsem se naučil ovládání radiem a získal první zkušenosti. Celkem jsem udělal cca 100 letů z toho bylo asi 10 “držkopádů” přímo na “čumák”, některé ještě horší než výše uvedené německé video ze záletu. Povedených letů bylo asi 50, ke konci už to jakž takž šlo. Ke konci jsem dokázal létat ve větru až do 5 m/s. Model má i na silnější vítr, ale já to ještě neumím. Dělal jsem větší počet krátkých letů, abych se naučil vzlety a zejména přistání.

První polovinu letů jsem dělal s Fíkem bez přídavné zátěže, létal celkem pomalu, ale musel být jen slabý vítr. Na tom jsem se naučil základy “páčkování”. Pak jsem to zkoušel za obvyklého větru, tady pomohla přídavná zátěž (těžký šroub 8mm s podložkami) umístěná v těžišti dole (viz fotky). Tím se plošné zatížení křídel dostalo na 20g/dm2, pořád je to méně než obvyklé začátečnické modely – viz tabulka na konci. Vozím s sebou přídavné těžké matky a někdy to za silnějšího větru vyzkouším.

S modelem jsem zažil i další věci, za silnějšího větru mě ulétl do vesnice vzdálené cca 2 km, kde jsem ho nenalezl, protože přistál na obezděném hřišti. Naštěstí jsem na něm měl cedulku s telefonem a druhý den mě nálezce zavolal. Také mě přistál na stromě, naštěstí nízko a tak jsem ho prodlouženou tyčí shodil dolu.

Fík vše přežil, je neuvěřitelné, co vydrží. Je znát plný tlustý trup, křídlo uchycené gumičkou, která nesmí se moc utahovat, aby se mohlo křídlo posouvat.
Díky Fíkovi jsem to nevzdal po prvních pádech a pokračoval dál. Video jsem nenatáčel, natočím to dodatečně, až po senosečích (žních) začnu létat na polích.

V po nárůstu vegetace jsem začal létat na veřejně přístupném fotbalovém hřišti, které pravidelně sekají. Létat s Fíkem na tak malém prostoru si zatím netroufám, kolem jsou vysoké stromy a ve svém věku už po nich lézt nedokážu. Pro tyto účely jsem si postavil pomalejší a obratnější EzFly trainer, jak to popsuji na https://premsvo.wordpress.com/ezfly-trainer/

Rozdíl v chování obou modelů je dán rozdílným  plošným zatížením a celkovým řešením, velikost nosné plochy je skoro stejná, EzFly váží polovic. Krásně je to vidět na bezmotorovém letu. Fík docela pěkně klouže, asi tak jako cvičné A3, co jsem před těmi 40-ti léty stavěl. EzFly se zpomaluje, pokud se jen hodí, tak ke konci už tak ztrácí rychlost, že se stáčí k zemi. Proto je lepší přistávat s motorem na malé otáčky.

Klouzavost Fíka jsem využíval hlavně v začátcích. Když jsem si nevěděl rady, tak jsem vypnul motor a pustil všechny páčky. Pokud to bylo dostatečně vysoko, tak se Fík sám srovnal a plavmo přistál. Někdy ale dost daleko a často jsem musel do okolní oranice.


Doplněno 9.7.2016: už byla posekána první louka v okolí a tak jsem zase začal létat s Fíkem. Hodně mě pomohl trénink s EzFly, s kterým jsem létal mezi tím. Natočili jsme konečně video, v zimě se mě do toho nechtělo.
Foukal vítr asi 3-5 m/sec a Fík (i já) s tím trochu bojoval. Létal jsem radši nízko, aby mě ho vítr neodnesl na blízkou silnici a trať:

Natočil jsem toho více, ale nechci zbytečně zaplácat YT. Jen jsem na ukázku dal jednu havárii, kdy jsem asi nedával pozor a pak jsem letadlo už nezvládl. Fíkovi se absolutně nic nestalo, jen jsem musel srovnat křídla:

Den před tím jsem za podobného větru létal na fotbalovém hřišti s EzFly trenérem. Ten proti větru občas stál, ale kupodivu to s ním není tak hrozné. Protože má velkou plochu kormidel a je dvakrát lehčí, tak zase rychleji reaguje. Video je na https://premsvo.wordpress.com/ezfly-trainer/ .


Doplněno 3.9.2016.
Mezitím  jsem postavil 2 další modely:
Fík 100 od stejné firmy EPPlanes – https://premsvo.wordpress.com/fik-100-epp/
Sky Surfer X8 – https://premsvo.wordpress.com/sky-surfer-x8/

Fík 100 létá lépe, ale není to čistě začátečnický model, má vrtuli vpředu.
Sky Surfer X8 se doporučuje jako začátečnický model, ale je daleko méně odolný než Fík V-Trainer a jeho ovládání je obtížnější než u Fíka V-Trainera. Podrobněji to popisuji ve výše uvedeném příspěvku.

Největším nedostatkem mého V-Trainera je slabý motor. Už mám připravený silnější.
Fík je nyní málo obratný, nastavil jsem malé výchylky kormidel, abych ho hned nerozbil. Teď chci najít rozumný kompromis.
A jako poslední chci vylepšit povrchovou úpravu, aby nevypadal jako ze Sběrného dvora.

 


Poznámky ke stavbě:

Stavebnice obsahuje jen výřezy z EPP a pár drobností, návod je velice stručný. Naštěstí je na internetu celkem dost informací. Model se uvádí pod názvy FIK V-Tail, Fík V-Trainer nebo fenix v-trainer.

Nenašel jsem žádné podrobné fórum, musel jsem to hledat po částech:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=8829126 stránek fóra, na 1. stránce dole je odkaz na soubor PDF s angl. návodem na stavbu.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2152916 – 1 str., obrázky, video
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=40479 diskuse o váze
http://www.openplay.fr/openeco-kit-fik-v-trainer-epp-modelisme-pr-16668.html francouzské stránky s obrázky
http://aero.nico.free.fr/v-trainer1.htm další fr., podle nich jsem udělal připevnění křídla, jejich pokračování: http://aero.nico.free.fr/v-trainer2.htm
https://ozoparkflyers.wordpress.com/fpv/v-trainer-epp-fpv-set-ray/ asi holandsky
http://pfmrc.eu/index.php?/topic/15545-v-trainer-model-epp-dla-poczatkujacych/ polsky

Pomohlo mě hledání Google: v-trainer epp, kde jsem krom jiného našel prakticky stejný návod jako odkaz z fora na rcgroups:
http://lazertoyz.com/assets/images/Manuals/Vtrainer_2.pdf

Většinou jsem vycházel z angl. návodů, jinak jsem udělal:

– připevnění křídla, kde jsem neodřezával část trupu před otvorem pro křídlo a stažení v zadní části jsem udělal gumičkou viz obr.3. Toto řešení umožní pohyb křídel při nárazu, sice se musí často křídla rovnat, ale zase to má kam utíkat. Jednou jsem gumičku příliš utáhl, sice se to nehnulo, ale křídla i trup napraskly a tak jsem je slepil a zesílil uhlíkovými pásnicemi.

– pro elektroniku jsem vydlabal prostor zeshora v trupu, který je překryt překližkou 0,8 mm. Prostor je zevnitř vytužen překližkou 0,8 mm, z boků červenou vázací páskou – viz foto č. 4. Díky vyztužení to přežilo pády.

– serva jsem zadlabal z boku, pro kablíky jsem prorazil otvory přes trup středu prostoru elektroniky. To ale není dobré řešení, snižuje pevnost trupu. Proto jsem trup vyztužil 2+2 pásnicemi (cca 5mm) – obr.č. 7. Teď bych dal serva dále dozadu (pod křídlo), kanálek pro vodiče bych vedl do výřezu pro křídlo, tam udělal žlábek a pak prorazil spojení do prostoru elektroniky.

Zpevnění uhlíkem jsem použil u (obr. 5 a 6):
– 1×10 mm na spodku trupu podel ang. návodu. Původně jsem to neměl, ale trup se časem prohnul a snížil se úhel seřízení, který je cca 3 st. a ten klesl na cca 1 st. Dlouho jsem hledal důvod zhoršení letových vlastností, než jsem zjistil tuto příčinu,
– 0,5x6mm v ocasních plochách, aby se neprohýbaly
– 3 x pásky cca 6mm v křídlech (dva dole, jeden nahoře)

V místní modelářské prodejně mě doporučili motor Emax BL 1812/11, nevím, jestli je ideální, ale na model stačí. Možná jsem měl použít Emax CF 2805, který používám u EzFly a zdá se mě docela dobrý. Váží stejně, protože ale víc točí, tak by možná stačil jen 2-článek a ten by mohl mít větší kapacitu.

Další osazení:
Serva Hitec 9g
Akumulátor 3 článek Zippy 1000mAh
vrtule GWS I 6×5 (152x125mm) oranžová
12 A regulátor RAY R-12B
přijímač mini ze soupravy Hitec Lite 2,4GHz
táhla ke kormidlům oc. drát cca 0,8 mm v trubičkách

Snažil jsem se o minimalizaci váhy, měl jsem obavu aby to nebylo moc těžké. Lepil jsem většinu Purexem Rapid, pár věcí řídkým CA a tavnou pistolí. Dostal jsem se na cca 380g, stejně jsem to ale musel dovažovat silným šroubem v těžišti na cca 440g, aby se zlepšilo chování ve větru.

Zalétání:
Kluz bez motoru byl dobrý od začátku. S motorem to táhlo doprava, měl jsem nakřivo přilepenou překližkovou destičku se šroubky, vyřešil jsem to podložkami.

Motýlkové ocasní plochy jsou sice chráněné před nárazy, ale možná nejsou ideální pro začátečníka. Ze začátku jsem měl nastavené moc velké výchylky a musel jsem je zmenšit. Protože mám nejjednodušší radiovou soupravu, musel jsem přehazovat táhla v dírkách. Teď je to sice blbovzdorné, ale letadlo není nijak obratné. Možná by pomohly klasické ocasní plochy, i takové modifikace jsem na internetu viděl.

To můj další model EzFly je ovladatelnější a zalétával se rychleji. Možná to bylo i zkušenostmi z Fíka, na kterém jsem se vše učil.

Fotografie:
(model je omlácený a špinavý po přístáních v oranici a pod. Renovace se chystá.)

č.2 – zepředu a boku
Fik02LP

č.3 – uchycení křídla a motoru
Fik03motor

č.4 – vydlabání pro elektroniku
Fik04bat-vyztuha

č.5 – výztuhy zespodu
Fik05vyztuhydole

č.6 – výztuhy trup a kormidla

Fik06vyztuhaTrup

č.7 – výztuhy boků a zátěž (šroub v těžišti)
Fik07VyztPredekBok

Tabulka – plošné zatížení vybraných modelů:
Tuto tabulku jsem si udělal jako pomůcku pro výběr modelu. Zařadil jsem do ní modely s podobně velkou nosnou plochou. Protože se někde uvádí jen celková plocha (křídlo+výškovka), přepočítal jsem plošné zatížení na plochu křídla.
vahyModx
nebo ve formátu PDF s aktivními odkazy: VáhyMod2b

 

 

 

Advertisements
%d bloggers like this: