EzFly trainer –  pokračování

EzFly trainer je mým 2. modelem po 40-ti leté přestávce. Tím 1. byl Fík V-trainer, na kterém jsem se učil létat, jak popisuji na https://premsvo.wordpress.com/fik-v-trainer/ . S Fíkem V-tailem jsem létal od prosince do března, kdy se dalo létat na loukách a polích.

Pro léto jsem hledal model, s kterým se dá létat na malém prostoru, například na fotbalovém hřišti. Stále to musí být začátečnický model, odolný, nejradši s tlačnou vrtulí.
Nejvíce mě zaujal model EzFly trainer, který je popsán na http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1174874&highlight=ezyfli , je to více než 100 stránek.
Také se prodává jeho stavebnice viz http://fancyfoam-com.3dcartstores.com/EzFly-Trainer-Kit_p_105.html . Na internetu je řada video s EzFly a co zvládne, např.:
https://www.youtube.com/watch?v=qB_0eDTpryM  , https://www.youtube.com/watch?v=20p73v2fdjY  , https://www.youtube.com/watch?v=fJAi-MvJMnA  .

Protože se v ČR neprodává, tak jsem si ho postavil sám. Stručně bych chtěl popsat pár zkušeností. Nejdřív ale to hlavní – EzFly je výborný model pro začátečníka a létání na malém prostoru. Odolnost modelu jsem zatím naštěstí nezkoušel  (už vyzkoušel – viz dále) , už jsem se něco naučil na Fíkovi V-tailu, s kterým jsem udělal skoro 100 cvičných letů s nejméně 10-ti tvrdými pády. Fík je asi odolnější než EzFly, ten je zase lehčí a pomalejší, takže kinetická energie bude 4 až 8x menší. Nejlépe vše ukáží videa, jsou z druhého dne létání, kdy jsme to natáčeli. Nejprve krátký testovací let hned na začátku:

https://youtu.be/KgTx2kSEClY

 

Pak jsem zkoušel, jak to letí nejpomaleji:
https://youtu.be/8Rvcvfrnvh4


Poznámky ke stavbě:

Vycházel jsem poměrně přesně z plánu a pokynů pro verzi r3 uvedených na http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1174874&highlight=ezyfli ,
s tímto upřesněním:

  • 10mm deska EPP od Pecka Model, reálně je trošku slabší. Stačí jedna deska 600×900, stojí cca 140 Kč a to je vlastně cena celého modelu. Desky slepovány kvůli váze středním CA,
  • uši křídla a ostatní lepeno většinou Purexem Rapid, lepidlem jsem spíš šetřil
  • uši jsem přilepil do malého (pár mm) negativu
  • motor Emax CF 2805, uchycen šroubky 2,5 mm, ty jsem CA zalepil přímo do slepeného bloku z EPP, bez překližky
  • akumulátor PECKA-POWER LiPo – 2S 450mAh 7,4V 2S1P 25C
  • 12 A regulátor RAY R-12B, uložen ve výřezu zeshora kvůli chlazení, zajištěn gumičkou
  • přijímač mini ze soupravy Hitec Lite 2,4GHz, uložen ve vydlabáni uvnitř trupu, zajištěn izolepou
  • vrtule GWS H 6×3 (152x76mm) oranžová, musel jsem převrtat střed na běžný gumičkový unašeč
  • 2x servo 9g, jsou zadlabaná přes celý trup, vzadu je stočen nadbytečný kablík, zakápnuto tavnou pistolí
  • táhla ke kormidlům z uhlíkové tyčky cca 1,2 mm
  • vyztužení křídel uhlíková pásnice, šířka asi 6 mm

Křídlo jsem vepředu šikmo seřízl podle obrázku na 1. straně fóra (1cm shora, do hloubky 2cm), nic jsem ale nezabrušoval (viz foto s kočkou). Pouze zespodu jsem zalamovákem srazil hranu (cca o 5mm)

Trochu jsem změnil tvar trupu, natáhl jsem ho dopředu asi o 2,5 cm, abych mohl posunout více dopředu akumulátor, který jsem zadlabal zeshora a zajistil gumičkou.
Vycházel jsem hodně ze zkušeností popsaných na fóru http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1174874&highlight=ezyfli , díky tomu nebylo prakticky potřeba zalétávat, jen trochu (cca 2 mm) přitáhnout výškovku a směrovku trošku doleva.
Ostatní je snad vidět na fotografiích.

Celková váha i po nabarvení vyšla 230g, musel jsem pár gramy (šroub skrz+podložky) dovážit těžiště, je 89 mm od hrany, přesně pod koncem zdvojení křídla.
Plošné zatížení je malé, zhruba poloviční než u většiny začátečnických modelů, srovnání s vybranými ukazuje tabulka, originál v PDF s aktivními odkazy: VáhyMod2b :
vahyModxDoplněno 22.a 23.6.2016:

Po zalétání upřesňuji seřízení: výškovka je přitažená (zvedlá) asi o 4mm, bez motoru to klouže a nehoupe. Přidal jsem fotku se znázorněním.
Ukázka letu bez motoru je na videu:

Zkoušel jsem létat na víc plynu, rychlost vzroste cca 2x, ale let se stává méně stabilní, model se musí o hodně víc řídit. Video:

Když jsem zkoušel možnosti modelu, dostal jsem se do prudkého klesání, které se mě nepodařilo vybrat. Náraz je vidět na:

Byla to moje 1. havárie s EzFly asi po 30-ti startech. Vrtule se uvolnila z gumičkového unašeče, nic se jí nestalo. Na pravé straně napraskl trup – viz přiložená fotografie. Bylo to v místě, které jsem zeslabil otvory pro přijímač, regulátor a zadlabaný akumulátor. Kdybych to přidělal vně trupu (jak ve v návodu) , tak by se asi nic nestalo. Prasklinu jsem slepil CA a kritické místo zpevnil 4x uhlíkovým páskem 5×0,5 mm (viz foto).

Při opravě jsem také vyměnil konektory XT-60 za XT-30 a naletoval je i na 2. baterku. Jsou daleko menší a lehčí, lépe se používají, nejdou tak těžce. Po opravě jsem znova seřídil model, výškovka je méně zvedlá, asi 3 mm.
Vylétal jsem obě baterie, na jednu to létá déle než 10 min. Zjistil jsem, že EzFly nejvíce vyhovuje pomalejší let, pak se nemusí hýbat s výškovkou a letí to samo.
Také jsem se pokusil odhadnout rychlost letu při středním plynu. Fotbalové hřiště jsem 4x přeletěl po délce asi za 60 sec. Z toho odhaduji rychlost asi 6 m/sec = 21,6 km/hod, při větším plynu možná až 10 m/sec.
Zatím jsem létal za bezvětří nebo vánku. Musím to ještě vyzkoušet při větru 3 až 5 m/sec.

 

Doplněno 9.7.2016:

Konečně jsem natočil video jak EzFly létá za větru. Podle nedaleké meteo stanice bylo 3-5 m/sec., na začátku jsou natočeny stromy, aby to bylo možno posoudit:

Den nato jsem létal s Fík V-Tail ( https://premsvo.wordpress.com/fik-v-trainer/ ), který je o trochu větší, ale hlavně 2x těžší – viz tabulka výše.
EzFly docela obstál, proti větru sice občas stál, ale ovládání bylo zase “přátelštější” a asi i snazší. Je to asi velkou plochu kormidel a malou váhou, asi pak rychleji reaguje.

Doplněno 22.10.2016. Využil jsem nezoraného pole a vyzkoušel věci, které jsem se bál dělat na hřišti se stromy okolo. Pole je vzdušnou čarou 6 km od letiště Ruzyně a je ve stejné nadmořské výšce na rovné pláni. Grafy z automatické meteostanice Ruzyně http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/poboc/OS/KW/Captor/pobocka.PR.1.html ukazovaly maximální rychlost větru přes 4 m/s. K mému překvapení to EzFly docela zvládl:


Pro srovnání jsem hned nato vyzkoušel Fik100 EPP:


Pole mě zatím nezorali a tak jsem zkusil EzFly za mírného větru 3m/s:


Měl jsem s sebou také SkySurferaX8, ten za stejných podmínek léta takto:


Na závěr ještě video s pokusem o “akrobacii” – model by toho asi zvládl víc, ale já to neumím.

 

Doplněno 24.6.2017:
Našel jsem čerstvě posekané menší pole s vojtěškou a po roce jsem zase vytáhl EzFly, protože jsem měl obavu, že na SkyScouta je tam málo místa a blízko je les.
Bylo krásně, ale slunce bylo nízko, oslnilo mě a nevybral jsem přemet v plné rychlosti. Rána to byla docela velká, ale letadlu se vůbec nic nestalo, pouze vypadla vrtule z gumičkového unašeče. Po nasazení vše fungovalo, létal jsem dál, ale pro jistotu ve větší výšce – viz video.

To letadlo je fakt nerozbitné, zejména když jsem předek polepil pevnou oranžovou izolepou BlueDolphinTapes . Je lehounké, létá pomalu, okamžitě reaguje a létání s ním je daleko snazší než např. se Sky Surferem X-8. Také neumí padat po křídle, kromě vzepětí pomáhá asi i obrovská plocha trupu.  Přitom zvládne vítr do 3 m/s, i když stojí občas na místě.

Také jsem udělal kalkulaci nákladů (pro zvětšení kliknout):

 


Na závěr pár nedokonalých fotografií:

DSCN1646kocka
DSCN1644ok
DSCN1650vrch
DSCN1653bok
DSCN1655bok
DSCN1654predek
Foto seřízení výškovky:
EzFly-5p1b
Poškození po havarii:
Prasklina
Zpevnění uhlíkovými pásky 5×0,5mm na pravé straně kolem prostoru pro akumulátor a vydlabání pro servo a přijímač. Na levé straně je to podobně.
zpevnení

 

 

Advertisements
%d bloggers like this: