Lubuntu / Ubuntu upgrade na 16.04.1 LTS (Xenial Xerus)

Lubuntu používám na 3 počítačích, nejdéle na starším Dell Optiplex 755, kde mám verzi 14.04.5 LTS a zvukovku Xonar DX/XD. Na něm si také přehrávám hudbu přes JACK audio, Calf pluginy (Stereo Tools, Equalizer, …). Tady jsem si systém nejvíce upravil:
nazarethPak jsem manželce po neustálých potížích s Windows 8.1 nainstaloval Lubuntu 15.10 na notebooku Lenovo B50-30, déle než rok bez potíží, píši o tom zde na https://premsvo.wordpress.com/lubuntu-misto-windows-8-1-lenovo-ideapad-b50/  .

Poslední Lubuntu mám také na starším počítači Fujitsu ESPRIMO E5730, kde jsem loni provedl upgrade z Windows 7 na  Windows 10 (viz https://premsvo.wordpress.com/2016/07/01/upgrade-windows-10/#more-1553 ).

Tam jsem měl také verzi 14.04.5 LTS. Nedávno mě to nabídlo upgrade na verzi 16.04.1 LTS. Protože na tomto počítači mám spíš experimentální věci, tak jsem to zkusil. Na těch předchozích jsem to nechtěl riskovat.

Linux na všech počítačích upgrade nabízel, ale stačilo jednou říct ne a přestal otravovat. I o běžných aktualizacích pouze decentně informuje na liště a nechá na uživateli, jak se rozhodne. Vždy také informuje o objemu aktualizovaných dat a pro provedení aktualizace vyžaduje autentizaci (jméno+heslo). Úplně opačný přístup než u Microsoftu. Tam jsem musel vypínat automatické aktualizace a hlídat, aby mě to nezaneslo do PC zbytečnosti (slušně řečeno).

Vlastní upgrade trval asi 1,5 hodiny, restart to chtělo jen 1x až na konci, samo se to nerestartuje. Vše fungovalo, včetně dual bootu s Windows 10. Drobný nedostatek je ve startovacím menu Grubu, kde na konci seznamu zůstala nabídka Windows XP a starších verzí 14.04.2 LTS. To by samozřejmě nefungovalo, je to v konfiguračním souboru Grubu, ale byl jsem líný ho hledat.

Základní nastavení se přeneslo. Mám tam přidanou zvukovku SoundBlaster CA106, kterou to našlo a která je ovládána ALSA mixerem. Windows 10 nestavení zvuku nepřenesly a musel jsem to udělat ručně.

Nepřeneslo to ale nastavení LXDE – pracovní plochu a věci související. Plocha vypadala podivně, hrála barvami a byla špatně čitelná:
puvodni

Tak jsem otevřel dodávaný grafický editor mtPaint a udělal jsem si jednobarevnou tmavě modrou.

Nové LXDE má vylepšené nabídky panelu, přidal jsem si indikátor diod klávasnice (moje sekundární je nemá), ukazatel vytížení procesoru a přepínání CZ/GB klávesnice:
nastpaneluPřepínání klávesnice je potřeba nastavit i v samostatném panelu (fuguje to lépe než ve staré verzi LXDE):
cestina2

Také jsem nainstaloval Gimp a Libre Office. V ní je také LibreCAD, ten chci vyzkoušet a porovnat s bezplatným DraftSight-em.
librecad

Závěr:
Upgrade mě trval celkem asi 3 hodiny, půlku času to jelo samo, pak jsem musel nastavovat prostředí. Dříve jsem upgrade nepoužíval a dělal jsem místo toho novou instalaci. Upgrade je výhodnější, základní nastavení systému se přeneslo a vše fungovalo.
Protože na ostatních PC mám dost úprav, tak s upgrade zatím počkám.

Pokud ale někdo instaluje Lubuntu poprvé, spíše doporučuji 16.04 LTS, žádné problémy jsem neměl. Jen to pozadí u Lubuntu 16.04 je nemožné. Verze Ubuntu jsou ke stažení na http://wiki.ubuntu.cz/Vyd%C3%A1n%C3%AD

 

Doplněno 25.1.2017:

Na fóru Ubuntu.cz  http://forum.ubuntu.cz/index.php?board=5.0  jsou diskuze o problémech s  verzí 16.04.1 a je uveden názor, že tato verze není ještě zcela odladěna. Je doporučováno zatím zůstat u 14.04.5 (tu používám na nejstarším PC).

Určitý problém může být v tom, že Lubuntu LTS má oficiálně podporu jen 3 roky, na rozdíl od 5-ti let u Ubuntu LTS. Aktualizace na Lubuntu 14.04.5 mě pořád chodí, jak dlouho to vydrží nevím. Asi ještě počkám, pokud přestanou aktualizace chodit, tak zřejmě i na nejstarším PC přejdu na 16.04. Před tím si ale udělám zálohu celého disku pomocí http://clonezilla.org/ , mám to vyzkoušené, už jsem na jiném PC obnovoval disk po HW chybě.

Na 14.04 jsem měl problémy s přepínáním češtiny v prostředí LXDE. Byla to známá chyba Lubuntu, já jsem to řešil příkazem setxkbmap us a zpět setxkbmap cz .
Přepínání v 16.04.1 funguje (popisuji výše), jen je zapotřebí předem zvolit jazyky ve Volby — Jazyková podpora:
cestina1Doporučuji nastavit přesně stejně, jak je na výše uvedených snímcích, pak to funguje.

—————
Jak jsem nyní zjistil, lze pro verzi 14.04.5 už také přepínač na liště používat. Musí se jen správně nastavit, nesmí být zaškrtnuto Keep system layouts:
cz01Rozvržení se pak vybere z nabídky:
cz02

 

 

Comments are closed.

